Vi började med att snabbt gå igenom det formella brevets struktur. Sedan skrev vi tillsammans ett personligt brev angående ett ledigt jobb som receptionist på Volvo. Efter rasten fick ni slutligen visa vad ni kan genom att skriva enskilt. Eleverna som läser på C-nivå fick i uppgift att skriva ett brev till ett bussbolag och övriga fick välja mellan två "ledigajobbannonser" och skriva ett lämpligt personligt brev. Vad tyckte ni om uppgiften? Var det för svårt?
Ha en bra helg
Liselotte
Jag tror att det var bra, men för mig det är bättre om vi skriver om Arbetsförmedlingen mer och mer för att vi ska skriva till Arbetsförmedlingen nar vi slut från vår studier.
SvaraRaderaAyman cd
hur länge vi måste göra så här...insändare....brev....formellt brev....informellt brev......insändare....brev....formellt brev....informellt brev......insändare....brev....formellt brev....informellt brev......Vi behöver prata inte skriva
SvaraRaderaDet var tråkigt att du är missnöjd med att skrivträna. Det är ju trots allt en av de färdigheter som enligt Skolverket ingår i kursen. Det är nog ändå ganska svårt att klara sig i samhället av idag utan att skriva, men naturligtvis ska vi lärare tänka på att låta våra elever få tillfälle att prata så mycket som möjligt. Läsförståelse, hörförståelse, muntlig produktion, muntlig interaktion och skriftlig färdighet. Alla fem färdigheter är lika viktiga och ingen kan väljas bort.
Raderajag är inte trött men jag säger att man kan har olika saker att göra inte samma sak igen och igen, till exempel vi kan gör en dag för skriva och en dag för prata och en dag för språk rytm. Hoppas att du förstår vad jag betyder :)
Radera